Hvordan unngå feilansettelser

Kunde Kundeblogg Hvordan unngå feilansettelser

Hvordan kan man unngå feilansettelser

Feilansettelser er situasjoner der den nyansatte ikke lever opp til arbeidsgiverens forventninger. Dette kan skyldes manglende evne til å utføre arbeidsoppgaver eller vanskeligheter med å tilpasse seg arbeidsmiljøet. Å oppdage at en nylig ansatt ikke passer inn på arbeidsplassen er både frustrerende for bedriften og den ansatte. Ofte blir skylden lagt på den nyansatte, men er det alltid rimelig å tillegge arbeidstakeren hele ansvaret når feilansettelser skjer hyppig?

Hvor vanlige er feilansettelser?

Feilansettelser er dessverre ikke sjeldne. Ifølge en nylig norsk undersøkelse fra Opinion har 40% av norske ledere det siste året ansatt personer som ikke har fungert i sine stillinger. Det er enda mer bekymringsfullt at én av syv bedrifter har ansatt tre eller flere personer de anser som uegnet i løpet av det siste året. Dette indikerer at problemet kanskje ligger hos arbeidsgiveren, ikke bare hos kandidatene.

 

Hvorfor skjer feilansettelser?

Undersøkelsen avslører at mange ledere erkjenner behovet for å gjøre mer for å unngå feilansettelser. Tidsbegrensninger og dårlige rutiner i ansettelsesprosessen er ofte nevnte årsaker. Rekrutteringsprosessen består av to hoveddeler: rekruttering og oppfølging. Rekruttering handler om å bli kjent med kandidaten og evaluere ferdighetene deres. Selv om å kontakte referanser er vanlig, gjør bare syv av ti selskaper dette. Enda færre sjekker kandidatenes sosiale medier eller gjør enkle Google-søk, noe som kun gjøres av 30% av norske selskaper.

 

Konsekvensene av feilansettelser

Feilansettelser kan få betydelige økonomiske konsekvenser, både direkte og indirekte. Å betale lønn til en ansatt som ikke utfører oppgavene sine, eller å avslutte ansettelsesforholdet, kan være kostbart. Kostnadene for å starte en ny ansettelsesprosess, inkludert lønn i oppsigelsestiden, kan overstige en million kroner. Indirekte konsekvenser inkluderer misnøye blant kunder, som kan påvirke selskapets omdømme og inntekter. Feilansettelser kan også påvirke arbeidsmiljøet, med redusert motivasjon og tilfredshet blant de ansatte.

 

En god match

Mange selskaper fokuserer på å finne den ideelle kandidaten, men glemmer ofte viktigheten av at selskapet også er en god match for den ansatte. Det er avgjørende at begge parter er ærlige under rekrutteringsprosessen. Arbeidsgivere bør gi en tydelig forståelse av jobbens krav og forventninger for å unngå misforståelser.

 

Onboarding av nyansatte

Feilansettelser kan også skyldes manglende støtte til den nyansatte for å tilpasse seg det nye arbeidsmiljøet. I tillegg til gode rekrutteringsrutiner er onboarding av ansatte kritisk. Introduksjonsprogrammer, som gir en grundig innføring i arbeidsoppgaver og det sosiale miljøet, har vist seg å redusere sannsynligheten for feilansettelser. Slike programmer, med tildeling av en fadder, kan vare i flere måneder og integrerer den ansatte i bedriftens kultur og verdier.

 

Få hjelp til å rekruttere!

For å minimere risikoen for feilansettelser, kan bedrifter dra nytte av ekstern hjelp fra bemannings- og rekrutteringsbyråer. Selv om gode rekrutteringsrutiner er viktige, er det også en kritisk investering å søke ekstern hjelp. Prisen for å bruke et rekrutteringsbyrå er relativt lav sammenlignet med de langsiktige konsekvensene av feilansettelser på økonomi, omdømme og arbeidsmiljø.

 

Les mer om våre rekrutteringstjenester her.